Σάββατο 15 Ιανουαρίου 2022

 

ΧΕΙΜΩΝΑΣ

          

......  ΕΠΕΙΔΗ  σήμερα  ΨΙΧΑΛΙΖΕΙ ,ΨΙΧΑΛΙΖΕΙ   ...
και  δεν μπορούμε να τρέξουμε στην αυλή .....


 
Η αφορµή για το θέµα δόθηκε κατά την πρώτη µέρα της επιστροφής των παιδιών στο σχολείο .
Οι µαθητές είχαν ως κύριο θέµα συζήτησης τη βροχή ,τα καινούργια σκουφάκια τους ,
τα καινούργια γαντάκια ,τις ομπρέλες  που έφεραν ... 
Συγκεκριµένα, το θέµα αποτέλεσε το κύριο ενδιαφέρον των παιδιών 
τη  δεδοµένη  χρονική περίοδο και προέρχονταν µέσα από τα άµεσα βιώµατά τους.

ΧΕΙΜΩΝΑΣ λοιπόν .....

Στόχοι
 Επιµέρους στόχοι που τέθηκαν αρχικά από τις νηπιαγωγούς, αλλά και που μπορούν να προκύψουν και άλλοι στην πορεία , µέσα από την ενασχόληση των µαθητών µε το συγκεκριµένο θέµα είναι
 (α) να µελετήσουν το χειµώνα ως ένα µετεωρολογικό φαινόµενο,
 (β) να εξοικειωθούν µε τη χρήση οργάνων όπως θερµόµετρο, χάρτες και την αποκωδικοποίηση δελτίων καιρού, ούτως ώστε να είναι σε θέση να προσδιορίσουν τη θερµοκρασία της ηµέρας, την ένταση  του ανέµου, τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα 
(γ) να προσεγγίσουν το χειµώνα ως ένα φυσικό (φρούτα, ζώα, κρύο, ιδιότητες του νερού, κύκλος του νερού- βροχή, λιώσιµο χιονιού, πάγος) και κοινωνικό (ρουχισµός, είδη θέρµανσης, µέτρα αντιµετώπισης του χειµώνα, επαγγέλµατα, γιορτές, διασκέδαση, χειµερινά σπορ, Χειµερινοί Ολυµπιακοί Αγώνες) φαινόµενο,
 (δ) να συνδέσουν γεωγραφικά το χειµώνα µε κάποιες περιοχές της υφηλίου 
(Βόρειος και Νότιος Πόλος), και 
(ε) να βιώσουν το χειµώνα µέσα από διάφορες µορφές έκφρασης.
(ζ) να προσεγγίσουν τον χειμώνα  μέσα από την ΤΕΧΝΗ
 Υλικά Θα  χρησιµοποιηθούν  ένα µεγάλο εύρος υλικών, 
όπως έντυπα (εφηµερίδες, µετεωρολογικά δελτία, χάρτες, βιβλία, παραµύθια,  εικόνες),
 τηλεοπτικές  εκποµπές (δελτία ειδήσεων, δελτία καιρού, 
στιγµιότυπα από τους Χειµερινούς Ολυµπιακούς Αγώνες), 
όργανα µέτρησης φυσικών µεγεθών (θερµόµετρο, ), 
κουκλοθέατρο, φυσικά (κουκουνάρες, ρούχα, φρούτα) και
 άχρηστα υλικά (πλαστικά πιάτα, μαλλί πλεξίματος ...)

 
 Στη συνέχεια, µέσα από µια εκτεταµένη συζήτηση µε τους µαθητές
 προσδιορίστηκαν οι εµπειρίες και οι γνώσεις που είχαν γύρω από το χειµώνα, ενώ παράλληλα εντοπίστηκαν απορίες και προβληµατισµοί που τους είχαν δηµιουργηθεί. 
Τέλος, προτάθηκε από τη Νηπιαγωγό και αποφασίστηκε συλλογικά η µελέτη του θέµατος διεξοδικότερα,  η  βιωµατική προσέγγιση του χειµώνα µέσα 
από κινητικές δραστηριότητες, 
αυτοσχεδιασµό και µίµηση, 
 συµβολικό παιγνίδι, 
δραµατοποίηση
 µε βάση τις εµπειρίες των παιδιών από  τη βροχή και το χιόνι (∆ηµιουργία και έκφραση):
 
Έγιναν χιονονιφάδες που έπεφταν απαλά στη γη, τις έπαιρνε ο αέρας και χόρευαν
 Έγιναν βροχή και χαλάζι, που έπεφτε µε δύναµη στη γη.
Έγιναν χιονάνθρωποι που έλιωναν σταδιακά, καθώς τους ζέσταινε ο ήλιος.
 Εκφράστηκαν µέσω του αυτοσχεδιασµού και της µίµησης, µιµούµενα ότι έβαζαν το επανωφόρι τους, το κασκόλ τους, το σκούφο τους, τα γάντια τους και βγήκαν στο χιόνι - κρύωναν - τουρτούριζαν, µπήκαν στο σπίτι και ζέσταναν τα χέρια στο τζάκι.
 Προσποιήθηκαν ότι περπατούσαν στο χιόνι, βούλιαζαν, γλιστρούσαν και προσπαθούσαν να κρατήσουν την ισορροπία τους.
 Μιµήθηκαν ότι έπαιζαν χιονοπόλεµο και ότι έφτιαχναν χιονάνθρωπο.


 Αφού κατέθεσαν τις πρώτες εμπειρίες τα παιδιά 
για την εποχή του ΧΕΙΜΩΝΑ  ...
ΤΙ ΓΝΩΡΊΖΟΥΝ  ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ  .
στη συνέχεια   μαθαίνουμε  από το παρακάτω βίντεο και άλλα....  


ΜΑΘΑΊΝΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ.......






 ΛΙΓΟΥΛΑΚΙ ΧΕΙΜΩΝΑΣ.... παρακολουθούμε  και συζητάμε  ....
ζωγραφίζουμε αυτό που μας άρεσε.....
μπορούμε να φτιάξουμε τους ήρωες 
 και να τους ζωντανέψουμε  παίζοντας κουκλοθέατρο....
μαθαίνουμε τις εποχές...
 τις ανάγκες των ζώων τον χειμώνα
και  τον τρόπο που τις αντιμετωπίζουν αυτά,
 αλλά και οι άνθρωποι....






ΕΝΑ ΑΙΝΙΓΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ  ΑΠΟ
http://dreamkindergarten.blogspot.com/







 
ΤΑ ΑΙΝΙΓΜΑΤΑ ΜΑΣ ΕΜΠΝΕΟΥΝ ΚΑΙ.....
ΣΧΕΔΙΑΖΟΥΜΕ ,ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΜΕ, ΣΥΝΘΕΤΟΥΜΕ
 ΜΙΑ ΧΕΜΩΝΙΑΤΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ....

Διαβάζοντας  "Ο χιονάνθρωπος που δεν ήθελε να λιώσει" (Κοντολέων, 1998) (Γλώσσα,)
προσεγγίζουμε τον κύκλο του νερού και τα  φαινόμενα  ΦΥΣΙΚΗΣ
- ΤΗΞΗ ,ΠΗΞΗ ,ΕΞΑΤΜΙΣΗ, ΥΔΡΑΤΜΟΣ-...



 ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΟΥΝ ΔΕΛΤΙΟ ΚΑΙΡΟΥ   μιμούμενοι τους ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΥΣ

ΜΕ ΣΥΜΒΟΛΑ ΚΑΙ ΛΕΞΕΙΣ  ( - ΑΝΑΓΝΩΣΗ  -ΕΚΦΡΑΣΗ  )


Μετρήσεις της ηµερήσιας θερµοκρασίας µέσα και έξω από την τάξη με θερµόµετρα.

Με θερµόµετρα που τοποθετούμε µέσα στην τάξη και έξω στην αυλή,
 τα παιδιά µετρούν σε καθηµερινή βάση τη θερµοκρασία. 
Κάνουν συγκρίσεις µε τις µετρήσεις της προηγούµενης ηµέρας, 
καθώς και σε εβδοµαδιαία βάση, συµπεραίνουν αν αυξήθηκε ή µειώθηκε η θερµοκρασία. 
Μαθαίνουνγια το βαθµό Κελσίου καθώς και για τους όρους ‘κάτω από το µηδέν’ και
 ‘πάνω από το µηδέν’.
 Εξοικειώθηκαν µε τους αριθµούς του θερµόµετρου και µε τις έννοιες αύξηση και µείωση της θερµοκρασίας (Περιβάλλον, Μαθηματικά )

Γνωριµία µε το Βόρειο/Νότιο Πόλο και τους πάγους.
 Με αφορµή διάφορα βιβλία  που θα διαβαστούν στην τάξη και εικόνες στο διαδίκτυο θα διαπιστώσουν 
ότι υπάρχουν µέρη στον κόσµο όπου υπάρχουν πάντα πάγοι, χιόνι και κρύο.
 Αναζητούμε πληροφορίες για το πώς είναι εκεί, πώς ζουν οι άνθρωποι, 
πώς µετακινούνται, τι φοράνε, πώς είναι τα σπίτια τους, τι τρώνε, τι ζώα υπάρχουν. 
Βρίσκουμε  τις περιοχές αυτές στο χάρτη και την υδρόγειο σφαίρα (Περιβάλλον). 

 Πώς ζουν τα ζώα του δάσους το χειµώνα,
 διευρύνοντας τις γνώσεις τους για τους ζωικούς οργανισµούς ,
με αφορµή την ανάγνωση των παραµυθιών

Η Αρκούδα ροχαλίζει..

 "Ο φαλακρός σκαντζόχοιρος" (Τριβιζάς, 1996)

ΑΣ ΤΡΑΓΟΥΔΗΣΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΤΟΥ ΧΕΙΜΩΝΑ...
ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΤΟ βιντεάκι...

...

ΜΑΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΤΟ   Χ ..... ΜΕ ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΗ

ΚΑΙ  ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

https://www.kindergartenstories.com/2021/01/blog-post.html


ΠΑΖΛ

                                     
  Χειμώνας και χειμερία νάρκη....

  Συναρμολογώντας  την καφέ  αρκούδα    ...που κινδυνεύει....

      Πατήστε τον σύνδεσμο και βρείτε το παζλ που φτιάξαμε


  
                                 
                                               



 ΠΟΛΙΚΑ ΖΩΑ

                                                     

     Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο και
          φτιάξτε το παζλ του πιγκουίνου  που σας ετοιμάσαμε ! 



ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΧΟ ΜΑΣ  ΚΑΙ ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ
πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο της ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΜΑΣ ΤΑΞΗΣ

 και στις συνδέσεις διαδικτύου ΠΑΤΏΝΤΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΆ


Ας παρατηρήσουμε όμως τώρα τον πίνακα ζωγραφικής   

          Η Κίσσα του Κλοντ Μονέ




Μία Κίσσα μόνη της  στο χιόνι...
άραγε τί να σκέφτεται .....
βλέποντας μόνο τη σκιά της ;;;

 


2022  ΕΥΧΕΣ  ΓΙΑ  ...

  ΥΓΕΙΑ, ΑΓΑΠΗ , ΕΥΤΥΧΙΑ

ΚΑΛΟΤΑΞΙΔΗ Η ΝΕΑ  ΧΡΟΝΙΑ